معرفی وبلاگ
این وبلاگ در راستای ارج نهادن به مقام والای شهدا و جانبازان 8 سال دفاع مقدس ، و همچنین تجدید پیمان با آرمان های گرانقدر رهبر انقلاب اسلامی فعالیت می نماید.
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1519122
تعداد نوشته ها : 3133
تعداد نظرات : 28
Rss
طراح قالب
GraphistThem241

حالت جنگ بین ایران و عراق
ایران دیپلمات‌های خود را از بغداد فراخواند    

زبان اصلی:عربی
شماره : ‌٠٠٠٤٧٨١
منبع: السفیر
‌١٩/١٣٥٩- ‌٨.4.1980
مترجم: زهرا محب احمدی

پس از بروز برخی حوادث و اتهامات مقامات دو کشور عراق و ایران علیه یکدیگر،روابط میان این دو کشور امروز بحرانی شد. دولت ایران از همه دیپلمات‌های خود در بغداد خواست به تهران بازگردند و نیروهای ارتش و سپاه ایران نیز در پی حمله عراق به یکی از پالایشگاه‌های ایران در نزدیکی مرزهای این کشور با عراق به حال آماده باش درآمدند.

رادیو تهران اعلام کرد، تصمیم ایران برای فراخواندن دیپلمات‌های خود از عراق در پی اقدام روز گذشته عراق در اخراج حدود ‌١٣٠٠ ایرانی از جمله دبیر دوم سفارت ایران در بغداد، اتخاذ شد. خبرگزاری پارس به نقل از فرماندار منطقه ایلام در غرب ایران اعلام کرد که برخی مقامات عراقی در منطقه مرزی حضور یافته‌اند تا در صورت مشاهده هرگونه مقاومت ایرانی ها، مزدوران عراقی به سوی آنها تیراندازی کنند.

وزارت امور خارجه عراق دیروز در بیانیه‌ای، دبیر دوم سفارت ایران در بغداد را فردی نامطلوب دانست و از وی خواست تا ‌٢٤ ساعت آینده بغداد را ترک کند. این بیانیه افزود :" این اقدام در واکنش به دستگیری یکی از دیپلمات‌های عراقی در تهران به دست مسئولان ایرانی و اخراج وی از ایران صورت گرفت." خبرگزاری پارس به نقل از یک منبع نظامی در استان کرمانشاه اعلام کرد: ‌٧١ فرد مسلح با عبور از مرز عراق به تاسیسات نفتی در منطقه نفت‌شهر حمله کردند. رادیو تهران اعلام کرد در عملیاتی که برای بازپس گیری این مرکز در مرز ایران با عراق صورت گرفت، یک نیروی سپاه کشته و ‌١١ نفر دیگر زخمی شدند.

دولت عراق در روزهای گذشته جنگ تبلیغاتی را علیه مسئولان ایرانی آغاز کرده است و آنها را مسئول دو انفجاری دانسته است که هفته گذشته در بغداد روی داد و در پیامی به سازمان ملل متحد از ایران خواسته است فورا از جزایر سه گانه در خلیج فارس عقب‌نشینی کند.

صادق قطب‌زاده، وزیر امور خارجه ایران دیروز در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت:" ایران حتی یک

سانتیمتر از خاک خود عقب‌نشینی نخواهد کرد و هرگونه تردید در باره حاکمیت ایران در جزایر سه گانه پذیرفتنی نیست." وی عراق را یک خیانتکار عربی در منطقه دانست.

وی اخراج هزاران تن از شیعیان را از عراق محکوم کرد. ابوالحسن بنی صدر رییس جمهور ایران

نیز در مصاحبه با رادیو تهران، عراق را بازیچه دو ابرقدرت جهانی دانست.

به گزارش رادیو تهران، نیروهای عراقی به منطقه مرزی حمله کردند و از توپخانه و تیربارهای سنگین استفاده کردند. دست کم چهارفروند بالگرد نیز آنها را پشتیبانی می‌کرد و نیروهای ایرانی نیز مقابله به مثل کردند.

X