معرفی وبلاگ
این وبلاگ در راستای ارج نهادن به مقام والای شهدا و جانبازان 8 سال دفاع مقدس ، و همچنین تجدید پیمان با آرمان های گرانقدر رهبر انقلاب اسلامی فعالیت می نماید.
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1511516
تعداد نوشته ها : 3133
تعداد نظرات : 28
Rss
طراح قالب
GraphistThem241
ابعاد وجودی حضرت امام، سرشار از برجستگیها و خصایص ممتازی است که هر یک به نوبه خود و به تنهایی کافی است تا از امام چهره‏ای استثنایی و سرآمد معرفی کند. یکی از این ویژگیها، فراست و دقت فطری امام در شناخت دشمن و حربه‏ها و راهبردهای اوست. امام در تدارک و آرایش نیروهای جبهه انقلاب در مقابل استکبار، از یک سو شناخت دقیق و درستی از فرزندان و سربازان بالقوه و بالفعل انقلاب در این قشر به دست می‏دهد و از سوی دیگر لغزشگاهها و خطرات ناشی از نفوذ و سلطه دشمن از این دریچه را بخوبی تشخیص می‏دهد. در جای جای سخن امام، مسئله تامین و تربیت نیروی انسانی خود یافته و دارای اعتماد به نفس و مسلح به دانش و تخصص و مبرا از خودخواهیها و نفس پرستیها به عنوا
مقدّمه یکی از مشکلاتی که به صورت اساسی در پیش پای محقّقان و پژهشگران موضوع رمان ادبیّات پایداری در ایران و جهان وجود دارد آن است که از ابتدای پیدایش رمان تا کنون متأسّفانه شاهد انتشار رمان جنگ با هوّیت دینی نبوده ایم . امّا در هر حال کمتر کسی پیدا می شود که ادعا کند تا کنون شاهد رمان دینی بوده است . همچنین است عدم پیدایش و یا خلق آثاری در زمینة رمان ادبیّات پلیداری در ایران که این هم شاید به موضوع تازه سال و جوان بودن رمان در ایران برکردد امّا در هر حال ما در دوران معاصر و به خصوص در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شاهد رمان جنگ نبوده ایم . وقتی که می گوییم شاهد رمان جنگ نبوده ایم به معنای آن نیست که هیچ رمانی در مورد موضوع جنگ هشت ساله ن
وقتی از فرهنگ بیداری و ارزش های دفاع مقدس سخن می گوییم از چه جایگاه و با چه کسانی حرف می زنیم ؟ وقتی از جنگ تحمیلی و میراث ارزشمند ملی ایران دوران هشت ساله و پر افتخار معاصر صحبت به میان می آید مخاطب چه کسی است ؟ محصولات فرهنگی تولید شده در این موضوع را چه کسی دریافت و مصرف می کنند ؟ شعر و قصه اش را چه کسی می خواند ؟ آیا مخاطب ما رزمندگان، جانبازان و آزادگان هستند که از سه راه شهادت به چهار راه تحمل برگشته اند یا در خاطرات آسمانی دو کوهه ماندگار شده اند یا خانوادة سرداری شهید و برادر و خواهر مفقودالاثری هستند که خود نفس به نفس ، گام به گام و لحظه به لحظه با جنگ تحمیلی زیسته اند. یا این که مخاطب ، نسلی است که در زیر تابلوهای رنگارنگ زندگی
پیدایش زمینه های مناسب در قرن چهارم وقتی مجموعة تنگناها و مشکلات چهار قرن نخستین اسلام را می نگریم ارزش اثر جاویدان و طبع والای اولین شعرای حسینی پارسی زبان بیشتر آشکار می شود . برای این که زمینه های مناسب را بهتر مورد شناسایی قرار دهیم باید برخی از تحولات مهم قرن چهارم را دقیق تر مطالعه کنیم : الف ـ اوضاع اجتماعی ـ سیاسی شیعیان تغییر یافت و کم کم روی پای خود ایستاد . ب ـ دانشمندان و فرزانگان و ادیبان شیعه در عالی ترین شکل ممکن رهبری مردم را به دست گرفتند . ج ـ قرن چهارم تبدیل به قرن تألیف و ترجمه و تدوین کتب اسلامی شد . د ـ شیعیان در برخی از کشورها ، حکومت را به دست گرفتند و برخی دیگر در کادر حکومت و رهبری و هدایت جامعه حضور فعّال و ت
عاشورا منشأ ادب پایداری ، مقاومت ، حماسه و جانبازی و ایثار است و حسین بن علی (ع ) سمبل مدح و رثای ادب پارسی می باشد . بی شک اگر تاریخ کربلا و حماسه عاشورا را به دقّت بنگریم و زوایای پنهان آن را بازنگری کنیم می توانیم به این واقعیّت رسید که پیش از هر چیز ، امام حسین ( ع ) در برابر یزید و حکومت و سلطة جابرانه و زور گویانة او با سلاح پایداری و مقاومت ، مقابله و پیکار کرده و در این روش ، یقیناً به پیروزی قاطع رسیده و تاریخ ، خود گواه این مدّعاست . برای بررسی منشأ ادب پایداری در حماسة عاشورا ، راهی به جز آشنایی با تأثیر گذاری عاشورا در ادب و شعر حماسی نیست . خوشبختانه در زمینة شعر و ادب زبان عربی کتابی ارزشمند به نام « ادب الطّف او شعراء ا
جهد و جهاد هنر بر دو مفهوم است: نخست اینکه خود آفرینش هنری اصیل تلاشی جهاد گونه است و جهاد در این جمله، دقیقاً حاوی مفهومی مبتنی بر نگرشی الهی است. جهاد زیبایی شناختی، از هر لحاظ حاوی جهد با سیر صعودی است که پس از سیر نزولی حقیقت هنر در زمین مجدداً به سوی سرچشمه متعال در وجود و روح انسانی بال و پر می گیرد. بررسی سیمای هستی شناسانه این جهاد، به ادراک سرچشمه کار هنری متصل است و معمولاً به کمک حکمت و فلسفه، باید معضلات و پرسش هایش را حل و فصل کرد و برای آن پاسخی یافت.جنبه دوم جهد و جهاد و هنری، در حقیقت نسبت هنر و جهاد که در اینجا دفاع مقدس را در بر می گیرد. در قلمرو دوم نیز پرسش های گوناگونی وجود دارد؛ اگر ما به یک گزارش ژورنالیستی بسنده کنی
پس از جنگ جهانی دوم ایالات متحده آمریکا از لاک انزوای اختیاری خود خارج شد و با در پیش گرفتن شیوه ای مغایر با شعارهای به ظاهر انساندوستانه برخاسته از اندیشه لیبرال دموکراسی، در مسیر "استعمار نو" قرار گرفت. این قدرت تازه نفس با تعجیلی که ناشی از احساس عقب افتادگی از جریان غارت منابع سرزمینهای دوردست بود، بنا را بر این نهاد که با حفظ ظواهر و استفاده از عناصر مشروعیت بخش خویش در اذهان ملل دیگر، به جستجوی منافع بی پایان، در فراتر از مرزهای جغرافیایی خود بپردازد. در این روند، آزادی، استقلال و منابع مادی و انسانی و از آن مهمتر کرامت، سعادت و استعدادهایی بیشمار از نسلهایی از انسانهای بیگناه به یغما رفت و حق حاکمیت ملی و تعیین سرنوشت خود با تحمیل دیکت
 در بحث «دشمن شناسی در قرآن» به جایگاه شناخت دشمن در قرآن پرداخته می شود و طی این شناخت به واژگانی برخورد می کنیم که شناخت دشمن را برای ما بهتر و راحت تر می نماید. در این نوشتار، بیان خواهیم کرد که اصل مطرح شده در قرآن در خصوص برخورد با دشمنان، یک اصل همیشگی و دائمی است و در تمام ادوار قابل استفاده است. در قرآن به انواع دشمنان و در واقع به مراتب دشمنی اشاره شده است. از این رو، هر دسته از دشمنان دارای خصوصیاتی منحصر به فرد می باشند و راهکارهای مبارزه مختص به خود دارند. پس برای مبارزه با آنها باید سیاست های اصولی خاصی را به کار گرفت و دچار افراط و تفریط نگردیم و تنها براساس موازین الهی عمل نماییم.    ***&nbs
از محوری ترین مسائل دفاعی کشور، دشمن شناسی است. با شناخت دشمن می توان احتمال پیروزی و یا شکست را مشخص کرد و به ایجاد زمینه های دفاعی همت گماشت.درعرصه مسائل سیاسی و اجتماعی نیز دشمن شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از مهمترین عوامل در تأمین امنیت فردی و اجتماعی محسوب می شود.بر همین اساس بخش عظیمی از آیات قرآن کریم به معرفی دشمن اختصاص یافته است.درسیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز به دشمن شناسی توجه بسیار شده است. و درمیان معصومین، رفتار حضرت علی(ع) با دشمنان از همه درس آموزتر است. علی(ع) با توجه به شرایط زمانی و شیوه حکومتش با دشمنانی روبرو بود که پیامبر (ص) و دیگر ائمه (ع) با آن روبرو نشدند. کسانی که سابقه درخشانی در خدمت به اسلا
بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند . مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تهدید نرم مجموعه اقداماتی است که باعث دگرگونی هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول یک نظام سیاسی شود تهدید نرم نوعی سلطه در ابعاد سه گانه حکوت،اقتصاد و فرهنگ است که از طریق استحاله الگوهای رفتاری در این حوزه ها ایجاد شده و نمادها و الگوهای نظام سلطه جایگزین آن می گردد . در تهدید نرم کشور مهاجم بدون منازعه و لشکرکشی فیزیکی ، اراده خود را بر یک ملت تحمیل و آن را در ابعاد گوناگون با روش ها ی نرم افزاری
X