معرفی وبلاگ
این وبلاگ در راستای ارج نهادن به مقام والای شهدا و جانبازان 8 سال دفاع مقدس ، و همچنین تجدید پیمان با آرمان های گرانقدر رهبر انقلاب اسلامی فعالیت می نماید.
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1518680
تعداد نوشته ها : 3133
تعداد نظرات : 28
Rss
طراح قالب
GraphistThem241

تشدید اختلاف‌ها میان ایران و عراق   
زبان اصلی:انگلیسی
شماره:000051
منبع:تایمز/ تونی‌الاوی
‌١٩/١/١٣٥٩- ‌٨.4.1980
مترجم:عمادالدین قاسمیپناه

ایران، امروز [هفتم آوریل]، پس از آماده‌باش کامل ارتش در طول جبهه‌ها، دست به یک جنگ شدید تبلیغاتی علیه عراق زد.

از حالت هیجانی و برانگیزنده مطبوعات ایرانی اینگونه برداشت می‌شود که دو کشور از قبل در حال جنگ بوده‌اند. مطبوعات ایران که نظرات مقام‌های دولتی را منعکس می‌کنند، صدام حسین را متهم کردند که به عنوان آلت دست آمریکا برای بحران سازی عمل می‌کند.

یک مقام رسمی دفتر ریاست جمهوری [ایران] می‌گوید:" به نظر می‌رسد، زمان مرگ دولت بعثی عراق فرا رسیده است." مقام‌های ژاندارمری ایران امروز گفتند که حدود ‌٧٠ مهاجم عراقی با آرپی جی و خمپاره به تاسیسات " نفت شهر" حمله کردند.

" مزدوران" عراقی دیروز در منطقه نفت‌خیز و استراتژیک خوزستان هفت خط لوله نفت و گاز را منفجر کردند. پاسداران انقلاب امروز گفتند که سایر خرابکارانی که قصد داشتند یک خط لوله را در نزدیکی اهواز منفجر کنند، به عقب رانده‌اند.

عراق در پاسخ به فراخواندن تمام دیپلمات‌های ایرانی از بغداد، همچنان مسلمانان شیعه را که بسیاری از آنها ایرانی هستند و سال‌های متمادی در عراق زندگی کرده‌اند، به آن سوی مرزها می‌راند.

مقام‌های استان ایلام واقع در مرز شمالی کمربند اصلی نفتی گفتند که نیمه شب گذشته ‌٣ هزار پناهنده با کامیون و اتوبوس به این سوی مرز رانده شدند. مقام‌ها در انتظار بیش از ‌١٢ هزار نفر هستند. آنها در نزدیکی قصرشیرین اقدام به ساخت اردوگاه کرده‌اند.

روحانیون متنفذ ایرانی، امروز، نسبت به گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری آیت‌الله محمدباقر صدر، یکی از برجسته‌ترین رهبران شیعه در بغداد، واکنش جدی نشان دادند.

خبرگزاری پارس گفت که اخراج‌ها به این دلیل به وقوع می‌پیوندد که پناهندگان، شیعه و مخالف رژیم خون آشام صدام حسین هستند.

خصومت میان دو کشور عمیق‌تر می‌شود و این دشمنی به دلیل انقلاب ایران است . رژیم بغداد که توسط بعثی‌ها اداره می‌شود در میان گازانبر اقلیت کردهای قدرتمند در شمال شرق و جامعه شیعه در جنوب قرار گرفته است. بغداد دریافته است که باید به انقلاب شیعی ایران به عنوان یک عامل بالقوه ایجاد خطر و ناآرامی نگاه کند.

ایرانی‌ها نیز به نوبه خود، این واقعیت را مخفی نکرده‌اند که عراق اولین هدف مورد نظرآنان برای صدور انقلاب مذهبی بنیاد گرا به دیگر کشورها است.

مقام‌های مرزی می‌گویند که اخراج ایرانی‌ها به تلافی و انتقام دو حمله انفجاری که اخیرا در بغداد صورت گرفت، انجام می‌شود. گرچه ایرانی‌ها هرگونه مسوولیتی را در رابطه با انفجارها تکذیب می‌کنند، اما یک گروه چریکی مورد حمایت روحانیون در ایران که " فداییان اسلام" نام دارد، مسوولیت حملات را برعهده گرفت.

مقام‌های ایرانی می‌گویند:" درگیری با عراق به خاطر ادعای مالکیت عراق بر سه جزیره ایرانی است." سه جزیره تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی در سال ‌١٩٧١ توسط ایران مورد ادعا قرار گرفته و تصرف شد.

X