معرفی وبلاگ
این وبلاگ در راستای ارج نهادن به مقام والای شهدا و جانبازان 8 سال دفاع مقدس ، و همچنین تجدید پیمان با آرمان های گرانقدر رهبر انقلاب اسلامی فعالیت می نماید.
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1516994
تعداد نوشته ها : 3133
تعداد نظرات : 28
Rss
طراح قالب
GraphistThem241

در کشاکش قدرت‌های بزرگ و رقابت آنها در منطقه و عرصه بین‌الملل و پیامدهای حاصل از آن مانند جنگ عراق، افغانستان، فلسطین، لبنان، گرجستان و شکل‌گیری گروه‌های تروریستی مانند القاعده، طالبان و گروه‌هایی در اقصا نقاط جهان که همگی به رقابت تسلیحاتی منجر شده است، محدودیت‌های سیاسی دیگر مانعی برای فروش سیستم‌های دفاع ضدهوایی، موشک‌های ضدتانک و تسلیحات نبوده و در این میان جمهوری اسلامی ایران از این مساله مستثنا نیست.

نکته قابل توجه این است که کشورمان در کنار خرید تسلیحات، سیستم نظامی و دفاعی با توجه به اعمال تحریم‌های 30 ساله به توانمندی ویژه بومی در بسیاری زمینه‌ها دست یافته که در کنار خرید سیستم ‌های پیشرفته دفاعی و ساخت انواع مختلف تسلیحات و موقعیت استراتژیک، برتری ویژه‌ای در میان کشورهای منطقه پیدا کرده است.



در سیاست‌های نظامی معمولا میزان توان دفاعی و نظامی یک کشور از خطوط قرمز آن محسوب می‌شود، اما با توجه به بخش اعلامی، این توان در زمینه‌های مختلف در کشورمان به شرح زیر است:



زیردریایی‌های ایران به مین‌هایی با سیستم مغناطیسی، صوتی و سنسورهای فشارسنج مجهز هستند که می‌توانند در خلیج‌فارس و دریای عمان برای شناورهای بیگانه تهدیدی جدی باشند.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل آمریکا در گزارشی به شرایط جغرافیایی خلیج فارس پرداخته و عنوان می‌کند: «بسیاری از مناطق خلیج فارس به علت عمق کم، قابلیت تردد زیردریایی‌های اتمی و غیراتمی کشورهای بیگانه را ندارند و بیشتر آب‌های عمیق در داخل مرز دریایی ایران قرار دارند.»

در کشورمان استراتژی قایق‌های تندرو دنبال شده و طراحی شناورهای موشک‌انداز، باعث تحولی چشمگیر در این بخش شده است. شناورها اعم از سطحی و زیرسطحی و شناورهای لجستیکی در مدل‌های مختلف طراحی و ساخته شده‌اند.

صنایع دریایی ما ترکیبی است یعنی شناور، سیستم‌های الکترونیکی و سلاح‌هایی مثل تیربار و موشک هر کدام در جای جداگانه ساخته و در یک جا مونتاژ می‌شود. زیردریایی‌های السابحات یک نمونه از این اقدامات است.

قطعات ساختاری، پنل‌های ساندویچی، انواع لوله‌های مختلف هیدرولیکی و هواناوهای یونس 6 و یونس 22 طراحی شده است.

قابل‌توجه است که اولین لندین کرافت سنگین برای سازمان بنادر و کشتیرانی در وزارت دفاع ساخته شد.

ایران ناوگان دریایی‌ای دارد که حاوی ناوشکن ، زیردریایی ، صدها قایق تندرو و مجهز به موشک دریایی با بردهای مختلف و همچنین موشک‌های پیشرفته زمین به دریاست که می‌تواند هر هدف دریایی در خلیج فارس و دریای عمان را نابود کند.



مثلا کوثر نمونه‌ای از موشک میان برد است که در جنگ 33 روزه توانست ناوچه پیشرفته اسرائیلی «ساعر» را نابود کند.

موشک جدید فجر‌ 3 که از سوی متخصصان نظامی کشورمان ساخته شده و با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته ؛ البته برد این موشک اعلام نشده است.

موشک شهاب 3 دارای برد 2500 کیلومتری با درصد خطای 2 در 10000 است. موشک شهاب 3 یک موشک کوتاه برد بالستیک ‌(MRBM) است که در ابتدای آزمایش‌ها، بردی معادل 1300 کیلومتر داشت. این موشک قادر به حمل انواع کلاهک‌های اتمی وغیراتمی است که از سوخت مایع برای تهیه نیروی پیشران استفاده می‌کند.



- موشک شهاب 1 و 2

- موشک فاتح 110 که یکی از دقیق‌ترین موشک‌های موجود در داخل کشور با سوخت جامد است.

- موشک توفان، یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضد زره با عمق نفوذ 760 میلی‌متر و برد 3850 متر و دارای سیستم ضد جمینگ است تا دشمن نتواند آن را منحرف سازد. مجهز به سیستم دید در شب و قابل شلیک از بالگرد‌های کبراست.

- موشک تندر، طراحی شده برای مقابله با زره‌های واکنشگر.

- راکت صاعقه، طراحی شده به منظور نابودی نفرات دشمن و دارای 40 میلی‌متر طول است و به جهت برد، مقدار ترکش‌ها و قدرت انفجاری آن اهمیت بسیاری دارد و پرواز آن در هوا بدون صداست.

- موشک صیاد 1و2 که برای نابودی بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای شناسایی دشمن طراحی شده و زمین به هوا می‌باشد و به تولید انبوه رسیده است.

- موشک سطح به هوای شهاب ثاقب، موشکی کوتاه برد برای دفاع ضد هوایی در ارتفاع پایین و بسیار پایین است و ردیاب و سیستم هدایت فرماندهی و کنترل بیسیمی دارد. دارای سرجنگی 14 کیلوگرمی و ماسوره زمانی ایر است و 4 درصد خطا دارد.

- موشک میثاق 1و2، این موشک نمونه مدرنیزه شده استینگر است که از روی شانه پرتاب می‌شود و دارای سیستم هیومینگ غیرعامل مادون قرمز با قابلیت تهاجمی در تمام جهات است.

- موشک کروز، طراحی شده برای استفاده در هواپیما و شناوراست که روی شناور‌های ذوالفقار 1400 و ذوالجناح نصب شده و این شناورها با سرعت 90 کیلومتر حرکت کرده و همزمان اقدام به شلیک این موشک می‌کنند.

- موشک هوشمند دوربرد و فوق مدرن ثاقب که مورد آزمایش قرار گرفته است. هوشمندی، برد زیاد، سرعت بسیار بالا و غافلگیرکنندگی را از جمله ویژگی‌های این موشک دور برد عنوان کرده‌اند. این موشک دارای قدرت تخریب بسیار بالا و قابل پرتاب از کلیه سامانه‌‌های شناور است.

- در بخش زمینی انواع و اقسام مهمات سبک و سنگین در کشور تولید می‌شود. اور هال کلیه تانک‌های غربی و شرقی و تولید انواع تانک و نفربر که نمونه بارز آن تانک‌های ذوالفقار 1 ، 2 و 3 که بسیار پیشرفته می‌باشد و در داخل تولید می‌شود و زره واکنشگر دارد، از آن جمله است.

- نفربر شنی‌دار آبی خاکی براق، نمونه دیگر این تولیدات است که با حفاظ زرهی مناسب و تحرک بسیار خوب و استفاده از پدافند « ش.م.ه » آن را از دیگر نفربرها متمایز می‌کند.

- تولید مین‌کوب تفتان که با خرج گود تا 10 کیلوگرم تی ان تی را پاکسازی می‌کند و تا عمق 5/2 متر پایین می‌رود، عرض معبر پاکسازی آن 3 متر و دارای سیستم کنترل از راه دور است.

- تولید انواع و اقسام خودروهای تاکتیکی دودیفرانسیل و خودروهای تجاری.

- تولید سلاح ملی انفرادی خیبر با طراحی کاملا جدید که خشاب آن در عقب قرار دارد، سلاح را سبک‌تر می‌کند و جزو مدرن‌ترین سلاح‌های انفرادی است.

- موشک زمین به هوای رعد، موشک هدایت‌شونده زوبین، موشک‌های زمین به هوای ماوریک، موشک‌های هوا به هوای رادار گریز و حرارتی فینیکس، اسپاروساید وانیدو، سکوهای پرتابگر موشک زمین به هوای جوهاک و سامانه موشک اسکای کار و موشک زمین به زمین نازعات و زلزال نیز از جمله توانمندی‌های دیگر ایران است.

- عاشورا موشکی بالستیک با برد میان 2 تا 2 هزار و 500 کیلومتر است که قابلیت حمل کلاهک غیرکلاسیک را دارد.

- موشک قدر با برد 1119 مایل، یکی دیگر از موشک‌های ایران است که از لحاظ سرعت جزو سریع‌ترین موشک‌های دنیاست و می‌تواند بر تمام رادارها و موشک‌های ضد موشک فائق آید.

- متخصصان هوایی کشورمان هم اکنون روی تمام هواپیماهای تجاری و نظامی در حال تحقیقات هستند و قادرند تمام این هواپیماها و بالگردها را اورهال و تعمیر اساسی کنند.

- آشیانه فجر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بزرگ‌ترین سازه فلزی است که تاکنون در کشور و خاورمیانه ساخته شده و همزمان 8 تا 12 هواپیمای پهن پیکر می تواند در آن قرار گیرد.

- قطعه‌سازی در صنایع هوایی حرف اول را می‌زند. پیش از انقلاب اسلامی هیچ کاری در این زمینه انجام نشده بود. کارخانه بل ایجاد شده بود و تنها در حد چک‌های اولیه روی بالگردها انجام می‌شد.

هم اکنون شرکت پنها هم بالگرد‌های شباویز و 2091 و بالگردهای شاهد را تولید می‌کند و هم تعمیرات اساسی سنگین را انجام می‌دهد.



- در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته، صنایع هوایی ایران موفق شده است هواپیماهای ابابیل ، مهاجر 1 ، 2 ، 3 و 4 ، هدهد و صاعقه 1 و 2 را تولید کند. این هواپیماها با هزینه بسیار پایین و فناوری روز ساخته شده است.

- هواپیمای بدون سرنشین مهاجر 1، 2، 3 و 4 با کاربرد مراقبت هوایی ، شناسایی ، جنگ الکترونیکی ، رله ارتباطی ، دیده‌بانی ، هدف‌یابی ، هدایت آتش توپخانه ، کنترل نوارمرزی برای مبارزه با قاچاقچیان ، کنترل ترافیک شهری و عکسبرداری به منظور تهیه نقشه‌های جغرافیایی است که می‌توانند سلاح‌های کوچک را حمل و پرتاب کنند.

- در زمینه هواپیماهای جنگی هواپیمای جت پیشرفته «اینتگرال» طراحی شده و در زمینه بالگردهای هجومی و ترابری نیز 9 مورد در داخل تولید می‌شود.

- هواپیمای ایران 140 که در نوع خود پیشرفته‌ترین است در انواع کاربری ساخته می‌شود.

- یکی دیگر از تولیدات ، ساخت شیشه و لاستیک هواپیماست که ما را در زمره 8 کشور تولیدکننده آن قرار می‌دهد.

- ایران همچنین بر در اختیار داشتن سامانه دفاعی هوایی موثر که شامل موشک‌های روسی پیشرفته «تور ‌ ام یک‌» می‌شود ، متمرکز شده است.

علاوه بر این موشک‌های گوناگون و مختلف «سام» نیز هست که در کنار آن ایران تلاش می‌کند صدها پایگاه ضد هوایی مجهز به رادار پیشرفته محلی که بارزترین آن پایگاه میثاق است، داشته باشد که قادر است صدها حمله هوایی را با قدرت عالی پاسخ بدهد و موشک‌های متحرک را هدفگیری کند .
با تشکر  


X