معرفی وبلاگ
این وبلاگ در راستای ارج نهادن به مقام والای شهدا و جانبازان 8 سال دفاع مقدس ، و همچنین تجدید پیمان با آرمان های گرانقدر رهبر انقلاب اسلامی فعالیت می نماید.
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1519212
تعداد نوشته ها : 3133
تعداد نظرات : 28
Rss
طراح قالب
GraphistThem241
شخصیت های مجموعه ی « مقتل» شخصیت های واقعی و ملموس می باشند که خواننده شاهد حضورشان در میدان جنگ می باشد و. مردان و نوجوانانی اند که هر یک به نوبه ی دفاع می کنند . آنان در جبهه های جنگ می مانند و با عشق و ایثار و از جان گذشتگی در مقابل دشمن متجاوز مقاومت می کنند. عباس ها، حسین ها و قاسم ها که درس مبارزه ، شجاعت، شهادت در راه خدا و دین اسلام را در مکتب« عاشوراییان» فرامی گیرند و در برابر « یزیدیان» ستمگر با غیرت و مردانگی می ایستند و مردانه و مظلومانه به شهادت می رسند و یا سجادگونه به اسارت برده می شوند.بکایی در آثارش با دیدگاهی کاملاً خوشبینانه و مثبت به جنگ می نگرد در داستان های او جنگ پر است از رزمندگان و
عزیز، راوی داستان ، درجبهه مسؤول تدارکات قرارگاه نصیر و شش دیدگاه دیده بانی در منطقه ی جنگی است. او برای تهیه ی تدارکات بچه ها نهایت تلاش خود را می نماید که آن ها درمنطقه با کمبود و مشکلی مواجه نباشند. از طرفی عزیز شخصی شوخ طبع و صمیمی است که با بچه ها رفتاری گرم و دوستانه دارد. در واقع عزیز شخصی شوخ طبع و صمیمی است که با بچه ها رفتاری گرم و دوستانه دارد. در واقع عزیز عاملی برای شور و نشاط بچه ها می باشد. هنگامی که مخابرات چی قرارگاه نصیر در ارتفاعات دالانی آب شان تمام شده است، عزیز تصمیم می گیرد هر طور شده به آن ها آب برساند. اما حاج وحید هرچه اصرار می کند که به علت تاریکی شب و کوهستانی بودن جاده و حتی خطر کمین خوردن توسط دشمن، او را از رفتن
مردان درداستان های بکایی طبق معمول بیشتر داستان نویسان جنگ اکثریت افراد را تشکیل می دهند . و از هفت داستان کوتاه مجموعه داستان مقتل قهرمان اول آن ها، مرد می باشند. این مردان بیشتر از طبقات متوسط و پایین جامعه انتخاب می شوند که رزمندگانی باایمان شجاع اند که درگیر و دار نبرد با دشمن تا پای جان مقاومت می کنند و در برابر دشمن متجاوز تسلیم نمی شوند.حسن و سید مجتبی در « زیباترین شعر» دو رزمنده یی صمیمی اند که دروقت بیکاری درجبهه سرگرم شوخی و گفت وگو با یکدیگرند زمانی هم که جهت حفرگودالی که در مقابل خط عراقی ها قرار دارد با هم به مأموریت می روند، درحالی که نوبتی مشغول کندن گودال می شوند، ناگهان قناسه چی عراقی آن ها را درمنطقه شناسایی می
درون مایه ی داستان های بکایی بیان حماسه ها،رشادت ها و شهادت طلبی های رزمندگان در جبهه های جنگ است و به نوعی مبتنی بر دفاع مردم از میهن خود و بهتصویر کشیدن چهره ی دشمن است که جنگی ناخواسته و ویرانگر را بر مردم ما تحمیل کرده است.نویسنده در این داستان ها از دفاع مقدس در برابر تجاوز دشمن جانبداری کرده و معتقد است که باید جلوی دشمن متجاوز را که به میهن ما تاخته است، گرفت و به او درس مقاومت و شکست ناپذیری ملت مسلمان ایران را در مقابل تهدیدها و زورگویی های دشمن داد.در مجموعه ی « مقتل» فضای جنگ به گونه ای حسی و هنرمندانه بیان شده است. نویسنده فضاهای حس برانگیز و واقعی جنگ را پیش روی خواننده می گشاید. رزمندگان غیور، جبهه های انسان ساز و تم
در این داستان نویسنده به مقایسه ی رفتار راوی داستان با افسر عراقی( که در عملیاتی اسیر شده است) و همچنین بیان رفتار نیروهای عراقی با مجروحان ایرانی می پردازد. راوی از خشونت و بی رحمی عراقی ها می گوید. عراقی ها ، دوست و همرزمش« راهب» را که زخمی شده بود ناجوانمردانه به شهادت رسانده اند و اکنون که افسر عراقی اسیر او می باشد انتقام راهب و نفرت و بدبینی از افسر عراقی در هم می آمیزد و راوی با خشمی سرشار از انزجار می خواهد که افسر عراقی را بکشد، اما وقتی که افسر عراقی عکس دخترش را بر زمین می اندازد راوی با دیدن عکس خندان دختر از کشتن افسر عراقی منصرف می شود و خشمش فرو می نشیند.غلامی در این داستان به جنبه های زیبای گذشت، ایثار ، فداکاری نی
در این داستان نویسنده ای می خواهد قصه ای از جنگ بنویسد. او به توصیف یک بسیجی زخمی می پردازد که به تنهایی در میان جنازه های شهدا به جا مانده است. بسیجی زخمی می پردازد که به تنهایی در میان جنازه های شهدا به جا مانده است . بسیجی باوجود این که گلوله به پهلویش خورده است و خون ریزی شدیدی دارد. اما برای زنده ماندن و رسیدن به رودخانه تلاش می کند. او با تلاش فراوان به کنار رودخانه می رسد، ولی سرانجام شهید می شود.در این داستان عشق به زندگی و نفرت از مرگ، به زیبایی بیان شده است که در محیطی غریب و آکنده از نگرانی و غربت در هم می آمیزند.داستان« سایه ها اوهامند» به شیوه ی سوم شخص مفرد و از دیدگاه دانای کل محدود نوشته شده است.خلاصه ی داستانداستا
در این داستان به سکوت یازده نفر رزمنده ی ایرانی اشاره می شود که به وسیله ی یک برآمدگی از گردان خود جدا می شوند و در ان طرف برآمدگی که کاملا صاف و مطح می باشد روی زمین در تیررس نیروهای دشمن قرار گرفته اند و دشمن نیز آن ها را زیر گلوله های خود می گیرد، اما هر باکه یکی از آن ها زخمی می شود به خاطر دیگران سکوت می کند تا دشمن متوجه آن ها نشود. به نظر می رسد به رغم پی بردن دشمن به وجود ان ها و زیر آتش قراردادن محل آن ها، بچه های رزمنده یکی پس از دیگری در سکوت و عطش، درد سوختن را تحمل می کنند و سرانجام از آن جمع یازده نفر، ده نفر آن ها مظلومانه با لب تشنه به شهادت می رسند و تنها راوی داستان زنده می ماند.« سکوت» به شیوه ی اول شخص مفرد نوش
دراین داستان راوی نقاشی است که برای بازدید خانه ای که قرار است رنگ آمیزی شود، می رود. او درآن جا پس از این که اتاق ها را یکی پس از دیگری بازدید می کند، وارد زیرزمینی می شود که درآن جا قاب عکسی است که او را درکنار دوستش- شهید عباس و رزمنده ی دیگری که حدود ده، دوازده سال پیش درمنطقه ی جنگی عکس گرفته اند- نشان می دهد. از آن پس به مرور خاطرات خود، عباس، مادر عباس و این که آیا خانواده ی عباس او را می شناساند یا نه، می پردازد.این داستان به شیوه ی سوم شخص مفرد با زاویه ی دید دانای کل نوشته شده است.خلاصه ی داستانراوی نقاشی است که می خواهد خانه ای را رنگ آمیزی نماید. او با اجازه ی صاحب خانه برای بازدید اتاق ها به آن جا می رود. درحالی که به کمک دختر صا
غلامی در شخصیت پردازی معمولا توصیف را با بیان اخلاق یا رفتار شروع می کند، سپس درمیانه ی داستان قیافه ها را شرح می دهد. درچند داستان مجموعه ی « همه ی زندگی» درمیانه ی داستان گریزی به گذشته ی راوی می زند و خاطرات زندگی اش را به طور خیلی مختصر مرور می کند. گاه از طریق گفت و گو از افکار و اندیشه های شخصیت ها اطلاعاتی به خواننده می دهد و پس از آن اعمالشان را براساس حوادث داستانی تا پایان داستان پی گیری می کند.1-گفت و گودر داستان های غلامی گفتارهای اشخاص، کوتاه در زمینه های زندگی، عشق، جنگ، شجاعت، خشم و انتقام است. گرفتار هرکسی نشان دهنده ی خصوصیات روحی و روانی و متناسب با روحیات اجتماعی شان است. رستمی وند در « همه ی زندگی»
درون مایه ی مجموعه ی داستان های « همه ی زندگی» ، بیان رشادت، شهامت و شهادت رزمندگان درجبهه های جنگ است. رزمندگانی که آگاهانه و به عنوان وظیفه ای دینی و میهنی رزم با دشمن را پذیرفته اند. مجموعه ی « همه ی زندگی» اثری رئالیستی است که حضور اقشار مختلف مردم درجنگ، ترس ازکشته شدن، دفاع از سرزمین خود و انقلاب را با مفاهیم ملی و انقلابی بیان می کند و به عبارتی درون مایه ی این داستان ها نیز در روال دیگر کارهای داستان نویسان جنگ، بدون تفاوت محتوایی و صوری، حاکی از تجاوز دشمن بعثی عراق به سرزمین ما وبیان مظلومیت رزمندگان و مردم ما دربرابر ظلم و جور ارتش متجاوز عراق می باشد و درحالی که دشمن از آمادگی و تجهیزات کامل و مدرنی برخوردا
غلامی به شخصیت ها با دید انسانی و احترام آمیز نگاه می کند. شجاعت و فداکاری را در افراد می ستاید. افراد مثبت او بیشتر شوخ طبع، اهل مزاح، متواضع و از رشادتی شگفت انگیز برخوردارند. این افراد پای بند به آداب دینی،اخلاقی و انسانی هستند و از آن جا که شخصیت های او نظامی می باشند، از مسؤولین و فرماندهان خود حرف شنوی دارند و اطاعت پذیر هستند. آن ها در مقابل زورگویی دشمن بعثی عراق می ایستند، اگرچه این ایستادگی باعث شهادت آن ها شود تا جایی که توان و قدرت داشته باشند درمقابل دشمن مقاوم و پابرجا می مانند.شخصیت های غلامی درمجموعه ی «همه ی زندگی» عمدتاً شخصیت های معمولی، واقعی، طبیعی و باورپذیرند. نویسنده با شناخت کامل از آدم های داستان و شناسان
X