معرفی وبلاگ
این وبلاگ در راستای ارج نهادن به مقام والای شهدا و جانبازان 8 سال دفاع مقدس ، و همچنین تجدید پیمان با آرمان های گرانقدر رهبر انقلاب اسلامی فعالیت می نماید.
صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 1520953
تعداد نوشته ها : 3133
تعداد نظرات : 28
Rss
طراح قالب
GraphistThem241

شاید یکی از مهمترین فعالیت ها در زندگی اجتماعی بشر امروز را بتوان مدیریت دانست. در عصر حاضر به مدد این فعالیت است که ماموریت ها و اهداف سازمان ها تحقق می یابند، از منابع و امکانات موجود بهره برداری می شود و توانایی ها و استعداد انسانها از قوه به فعل درمی آید. مدیران در انجام وظایف خود فرایندی را دنبال می کنند که شامل اجزایی چون برنامه ریزی، سازمان دهی، کنترل و رهبری می باشد. در سالهای اخیر توجه روزافزونی نسبت به برنامه ریزی جامع یا استراتژیک بعمل آمده و تنها راه اثربخش و کارآمدی مدیران در بهره گیری از این شیوه برنامه ریزی جستجو شده است . تحقیق حاضر در پی آن است تا از یک طرف کمک کند تا مدیران لایق و برتر شناسایی شده و مورد تقدیر و دلگرمی قرار گیرند و از طرف دیگر از مدیریت های ضعیف جلوگیری بعمل آید تا سرمایه های مادی و معنوی سازمان به هدر نرود. علاوه بر اینها بررسی عملکرد مدیران چشم اندازی روشن پیش روی برنامه ریزان سازمان قرار می دهد تا آنرا در انتصابات آینده مدنظر قرار دهند. با توجه به حساسیت موضوع، طرح حاضر درصدد بررسی عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان می باشد به امید آنکه گامی کوچک در راستای هدفی بزرگ که همانا اعتلا و بالندگی مدیریت در سازمان بنیاد شهید است برداشته شود.

اهداف پژوهش
بطورکلی هدف پژوهش حاضر عبارت است از شناخت تفاوت در عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در زمینه های برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و رهبری در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان از لحاظ علمی پژوهش حاضر بدنبال افزایش دانش و آگاهی در زمینه متغیرهای کارکردی مدیریت مدیران ایثارگر و غیرایثارگر است. از لحاظ کاربردی از نتا یج پژوهش حاضر انتظار می رود که با آشکار ساختن عملکرد مدیران در حیطه های فوق شرایطی را تدارک بیند که در آن برنامه ریزان بتوانند در انتخاب و انتصاب مدیران سعی در بهبود وضعیت سازمان جهت تحقق اهداف سازمانی با توجه به نیازهای جامعه هدف فراهم آورد.
سوالات پژوهش
سوال کلی
آیا بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر شاغل در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تفاوت وجود دارد؟
سوالات جزئی
1-آیا بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در زمینه برنامه ریزی تفاوت وجود دارد؟
2-آیا بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در زمینه سازماندهی تفاوت وجود دارد؟
3-آیا بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در زمینه کنترل تفاوت وجود دارد؟
4-آیا بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در زمینه رهبری تفاوت وجود دارد؟

فرضیه های پژوهش
فرضیه کلی
بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیر ایثارگر شاغل در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تفاوت وجود دارد؟
فرضیه های جزئی
1-بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیر ایثارگر در زمینه برنامه ریزی تفاوت وجود دارد.
2-بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در زمینه سازماندهی تفاوت وجود دارد.
3-بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در زمینه کنترل تفاوت وجود دارد.
4-بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثاگر در زمینه رهبری تفاوت وجود دارد.
روش تحقیق
روش تحقیق با توجه به عنوان پژوهش از نوع توصیفی است. در این تحقیق کلیه 123 نفر کارکنان مرد و زن که به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده بودند به پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی عملکرد مدیران پاسخ دادند.
جامعه مورد پژوهش
جامعه آماری شامل کلیه مدیران اعم از ایثارگر و غیرایثارگر و کارکنان سازمان بنیاد شهید تعداد180 نفر می باشد که در فاصله سالهای 85-80 در سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان با ابلاغ رسمی از سوی سازمان در سطح معاونت ها، روسای ادارت و روسای شهرستانها و کارکنان با مدرک دیپلم و بالاتر می باشند، مشغول به خدمت هستند.
روش نمونه گیری و تعداد نمونه
با استفاده از جدول مورگان (1970) حجم نمونه 123 برآورد و به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی با شیوه کاملاً تصادفی به شرح ذیل انتخاب گردیدند: از مجموع 123 نفر انتخاب شده 32/20 درصد حجم نمونه شامل 25 زن و 68/79 درصد حجم نمونه یعنی 89 نفر را مردان تشکیل دادند. در مجموع 30 نفر مدیر ایثارگر و غیرایثارگر انتخاب گردید. 14 مدیر ایثارگر و 16 مدیر غیرایثارگر. از بین 123 نفر انتخاب شده 47 درصد یعنی 58 نفر مدیران ایثارگر و 53 درصد یعنی 65 نفر مدیران غیرایثارگر را از نظر کارکردهای مدیریتی برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و رهبری) را ارزیابی کردند .
نتایج و یافته ها
فرضیه 1- بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در زمینه برنامه ریزی تفاوت وجود دارد.
بین مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در متغیر برنامه ریزی تفاوت معنی داری یافت نشد.
فرضیه 2- بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در زمینه سازماندهی تفاوت وجود دارد.
چون t محاسبه شده (667/0=t) از t جدول 1.890(df.116,α/2) کوچکتر است و نتیجه گرفته می شود که با اطمینان 95% بین مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در متغیرهای سازماندهی تفاوت معنی داری وجود ندارد.
فرضیه 3- بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در زمینه کنترل تفاوت وجود دارد.
چون t محاسبه شده (153/0-=t) از t جدول 1.890, (df.116. , α/2) کوچکتر می باشد با اطمینان 95% نتیجه گرفته می شود که بین مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در متغیر سازماندهی تفاوت معنی دار وجود ندارد.
فرضیه 4- بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در زمینه رهبری تفاوت معنی داری وجود دارد.
با توجه به t محاسبه شده (033/1=t) و t جدول 1.890 (df116., α/2) نتیجه گرفته می شود با اطمینان 95% بین عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در متغیر رهبری تفاوت معنی داری وجود ندارد.
عدم تفاوت بین مدیران ایثارگر و غیرایثارگر به لحاظ مدیریتی امری طبیعی است زیرا مدیران ایثارگر و غیرایثارگر با یک نظارت و یک برنامه و اهداف جدید در کنار یکدیگر شروع به فعالیت نکرده اند بلکه هر دو گروه مدیران از یک نظام تبعیت کرده اند و از برنامه ها، قوانین و مقررات نظام متمرکز استفاده می کند.
با توجه به شاخص محاسبه شده درسه متغیر برنامه ریزی ‘سازماندهی و رهبری (21)و در متغیر کنترل (5/21) می باشد در مقایسه با شاخص محاسبه شده کلی در چهار متغیر برای مدیران ایثار گران(23) و برای مدیران غیر ایثارگر(40/22) می باشد نتیجه گرفته می شود که عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در چهار متغیر بالاتر از شاخص محاسبه شده می باشد که حاکی از عملکرد بالا درمتغیرهای مذکور می باشد.
پیشنهادات
1- با عنایت به اینکه عملکرد مدیران ایثارگر و غیرایثارگر در متغیر کنترل نسبت به شاخص های محاسبه شده ضعیف ارزیابی شده است پیشنهاد می شود دوره های آموزش خاص را تحت عنوان متغیر فوق برای مدیران سازمان برگزار نمایند.
2- از آنجا که دوره های آموزش، تحت عنوان برگزاری همایشها، دوره های ضمن خدمت، برگزاری آزمون از محتوای دستورالعملها در بهبود عملکرد و یکسان سازی در خدمات رسانی به جامعه هدف موثر بوده است پیشنهاد می شود دوره های مذکور استمرار داشته باشد.
3- با عنایت به شاخص های محاسبه شده عملکرد مدیران سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجموع در حد قابل قبولی بوده است. علی ایحال جهت حرکت به سمت مطلوب ضرورت دارد دوره های آموزشی را تحت عنوان متغیرهای مورد پژوهش طراحی و اجرا نمایند.


X