این وبلاگ در راستای ارج نهادن به مقام والای شهدا و جانبازان 8 سال دفاع مقدس ، و همچنین تجدید پیمان با آرمان های گرانقدر رهبر انقلاب اسلامی فعالیت می نماید.
قدمت پدیده جنگ به اندازه حیات اجتماعی و مدنی انسان است؛ پدیده ای که گاه برای او جذاب و دلنشین بوده و از مقدسات و ارزشهای عالی او قلمداد شده و زمانی دیگر، مورد تنفر او بوده و از آن اظهار بیزاری و تنفر کرده است. این پدیده، همچون دیگر پدیده های انسانی تا حد زیادی به دو متغیر اساسی انسان، یعنی اراده و اختیار او بستگی دارد و اراده نیز خود، حاصل عقل، آگاهی و آزادی اوست، از این رو، جنگها جز به اراده آدمیان رخ نداده اند؛ بنابراین، نظریه پردازان بزرگ جنگ غالباً آن را به عنوان کنشی انسانی و مدنی و در ارتباط با سیاست تعریف کرده اند. بدین دلیل است که سالها پیش، سون تزو، اندیشمند چینی، در بیان جنگ می نویسد: جنگ مسلحانه . . . عملی است که به طور دانسته و
انقلاب اسلامی ایران زمانی به وقوع پیوست که یکی از متداول ترین روشهای حکومتی، نظام لیبرال دموکراسی بود که فرد را پایان تاریخ می دانست و این تحفه غربی را نسخه درمان همه جوامع می دید. دفاع از سرزمین و انقلاب اسلامی از اوجب واجبات و بر همه تکلیف شد.یکی دیگر از روشها ؛ نظام تک حزبی اقتدارگرا یا همان نظام دیکتاتوری بود که سایه شوم و سیاه خود را بر سر کشورهای ضعیف و متوسط، با حمایت همان داعیان حقوق بشر افکنده بود که با عوام فریبی، حیله و زور برجهان سیطره پیدا کرده و منابع ملی و انسانی را به یغما می برد. برخی حکومتهای به ظاهر اسلامی و مرعوب نیز در منطقه حضور داشتند که تعیین کننده نبوده و خود نیز جزئی از مستعمرات خاموش برای غرب محسوب می شدند؛ که به
چکیده: یکی از مشکلات بنیادی که به طور جدی گریبانگیر جامعه امروز ما شده است، کاهش انسجام اجتماعی میباشد؛ هر چند کاسته شدن انسجام، نتیجه طبیعی ایجاد فضای باز سیاسی و گشوده شدن باب انتقاد در جامعه است. این مقاله به بررسی نقش رهبری مدبرانه بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی در ایجاد و گسترش انسجام اجتماعی و وحدت مذهبی و ملی با مطالعه موردی دوران دفاع مقدس میپردازد.
مقدمهیکی از مشکلات بنیادی که به طور جدی گریبانگیر جامعه امروز ما شده است؛ کاهش انسجام اجتماعی میباشد؛ هر چند کاسته شدن انسجام، نتیجه طبیعی ایجاد فضای باز سیاسی و گشوده شدن باب انتقاد در جامعه است.
یکی از خصوصیات همه مفاهیم علوم اجتماعی و بخصوص جامعه شناسی، دیال
دیدگاهها و اندیشههای دفاعی امام خمینی (ره) محوریترین مبحث در پیروزی ماست. شناخت اندیشهها و دیدگاههای دفاعی و تفکرات و آگاهی از دلائل امام امت (ره) برای مبارزه علیه مثلث شوم زر و زور و تزویر به ما کمک میکند اسلام ناب محمد (ص) را آن چنان که او شناخته بود، بشناسیم و در جهت تحقق اهداف و آرمانهای اسلام بدون افتادن در مسیرهای انحرافی و پیروی از منحرفین گام برداریم و مسؤولیتها را همانگونه که انجام دهیم که خداوند متعال از ما میخواهد.
- اسلام و دفاع - دیدگاههای دفاعی امام خمینی (ره) معنای لغوی و اصطلاحی جهاد- دفاع: &nbs
شهادت هنر مردان خدا و راز سربه مهری است میان عاشق و معشوق. رخشان چراغی است در امتداد نگاه افلاکیان خاکی؛ همانان که راه صدساله را یک شبه پیمودند و از بقعهی فنا به خطهی بقا خرامیدند؛ همانان که عرش را بهتر از فرش و سفر را بهتر از حضر یافتند و در گرگ و میش صبح که نوای جرس، عاشقان حرم را صلا میزد، خواب نوشین بامدادی را از دیدگان ربوده و با دوگانهی عشق به دیدار یار شتافتند؛ همانان که زندهاند و نزد پروردگارشان روزی میخورند: «ولاتحسبنّ الذین قتلوا فی سبیلالله امواتاً بل احیاءٌ عند ربّهم یرزقون» آری شهادت هنر مردان خداست، هنری که رویکرد عاشقانه و از سر آگاهی نسل آیندهساز ای
همانطور که بارها تکرار شده است و می دانیم جنگ تحمیلی علیه ایران به ابتکار آمریکا و توسط عراق آغاز شد. از یک نگاه آمریکا حق داشت همه تلاش خود را برای تغیر دوباره حکومت ایران به کار گیرد. آرنولد توینبی می گوید: بدیهی است که ذهن آدمی از خلاء روحی و معنوی کراهت دارد و اگر بر مردمی یا جامعه ای این بدبختی فرود آید که سرچشمه زلال الهامات و امیدهایی که زمانی بدان ها دلبسته بوده است از دست بدهد دیر یا زود در صدد تصرف نخستین مائده ای که فراراهش قرار گیرد برخواهد آمد و حتی اگر این مائده خشن و فریبنده باشد تصاحب آن را به محرومیت ترجیح خواهد داد. آمریکا نیز حکایت چنین جامعه ای را دارد که ذکرش در این جملات می رود. اگر آغاز سرمایه گذاری آمریکا در ایران را ۲
دراین مقاله ابتدا از باب مقدمۀ، این گونه تعیین حدود شده است که ادبیات یعنی فرهنگی که درموضع ستیزبا عالم و وضع موجود است وادبیات پایداری یعنی فکر وفرهنگی که به نفی وضع ظالمانه وایجاد وضع عادلانه و دفاع از حق ونفی باطل می پردازد وبراین خط فکری مستدام می باشد. سپس نوشتاربا طراحی سوال اصلی، ادبیات پایداری امام خمینی(ره) چیست؟ درقالب فرضیه ثقلین محوری در حوزۀ معرفتی وتوأمان بودن مقاومت رهبروپیروان درحوزه عملی با چهارعنوان زیردنبال شده است. 1- "دگر"ادبیات پایداری امام خمینی(ره)چه باشد؟ 2- مبانی ادبیات پایداری امام خمینی (ره) چه هست؟ 3- مولفه های ادبیات پایداری امام خمینی(ره) از چه چیزاهایی تشکیل شده است؟ 4- مواع ادبیات پایداری امام خمینی(ره) چه می
اشاره : در بخش نخست مقاله به بررسی تقابل تاریخی دو نوع مدیریت الهی و الحادی و نقش ولایت فقیه و امام خمینی (ره ) در توسعه کلمه توحید و نیز نقش در دفاع مقدس در توسعه قدرت جهانی اسلام پرداخته شد. اینک در بخش پایانی به مسائل بعدی پس از جنگ و پذیرش قطعنامه اشارات کوتاهی می شود. آنچه کماکان جای بررسی دارد مسائل بعدی پس از جنگ است . که باید دید امام خمینی (ره ) بر اساس همین تحلیل چگونه توانستند تلخی پذیرش قطعنامه ـ به عنوان قبول حکمیت سازمان ملل ـ را در ذائقه دوستان انقلاب قابل تحمل کنند و در نهایت از آن بهره برداری مثبت نموده و بتوانند مجددا روح یک ملت را در تقابل بعدی با نظام استکبار تثبیت نمایند
اینک با بیان مقدمه ای کوتاه به بررسی این س
امام خمینی به عنوان مقتدا و الگوی شهیدان انقلاب شکوهمند اسلامی و شهدای جنگ تحمیلی، نقشی عظیم در فرماندهی و هدایت نیروهای شهادت طلب و احیای فرهنگ تفکر بسیجی در جامعه اسلامی ایران به عهده داشته است . ترتیب اینگونه انسانهای پاکباخته در پرتو انفجار نور، بدون تردید، دستاوردی وصف ناشدنی از نهضت آن ابرمرد به شمار می آید . انقلاب اسلامی ایران با رهبری داهیانه آن امام فرزانه توانست با ایجاد تحولی شگرف در ابعاد فردی و اجتماعی، معنویت و الوهیت را در ملت ایران ترسیخ نماید . و آنان را به سوی ایثار و جانفشانی در راه هدف مقدس سوق دهد . فرهنگ شهادت طلبی با ایجاد تحولی درونی در جامعه، اخلاق فردی، دینی و اجتماعی آنان را به سوی آگاهی، رشد و بالندگی جهت
روز جنگ تحمیلی در بامداد انقلاب، دوران دیگری را در رهبری امام خمینی پدید آورد. ملت فداکار ایران که به تازگی از استبداد داخلی رهیده بود و میرفت تا بشارتهای جمهوریت و اسلامیت را تجربه کند، با جنگی ناخواسته روبهرو گشت. همراهی امام و امت در سالیان دفاع مقدس ـ که دوستان و دشمنان دین و وطن را شگفتزده ساخته بود ـ در حقیقت، نمودار خودآگاهی سیاسی و تاریخی به شمار میآمد. ناکامیهای گذشته، این آموزه را خاطرنشان میساخت که فقط در پرتو اندیشههای زندگیسازانة اسلام و رهبری زمانشناسانه و پارسایانه میتوان بر نظام سلطه و فریب چیرگی یافت.
تأمل در چند و چونیِ دوران جنگ تحمیلی و فرماندهی امام و بسیج همگا